هفته
مد میلان یک رویداد نیمهسالانه در میلان، ایتالیا، است که در دو بخش
بهاره/پاییزه در ماههای فوریه-مارس و پاییزه-زمستانه در ماههای
سپتامبر-اکتبر هر سال برگزار میگردد. این رویداد دنیای فشن، از سال ۱۹۵۸
در کنار هفته مد لندن، هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک به یکی از
مطرحترین رویدادهای جهان در زمینه مد و لباس تبدیل شده است. این هفتههای
مد که در امتداد یکدیگر قرار دارند، به نحوی برنامهریزی شدهاند که ابتدا
در نیویورک، سپس در لندن، بعد در میلان و در انتها در پاریس برگزار
میشوند.
شهر میلان در ایتالیا
در کنار پاریس، لندن، توکیو و نیویورک به عنوان یکی از پایتختهای مد در
جهان مطرح شده است. میلان تاریخ بلند بالایی در زمینه صنعت مد، لباس و
پارچه دارد. در قرن نوزدهم، این شهر به یکی از قدرتمندترین شهرهای اقتصادی
ایتالیا تبدیل شد.
شهری
که در زمینه صنعت و تجارت توانایی بالایی در ایتالیا ایجاد کرد. هرچند مد
در میلان، از مد پاریس بسیار الهام گرفته بود و تاثیر دوخت و طراحی پاریسی
که در آن زمان مطرحترین مرکز مد در دنیا بود را میتوان در آثار پایتخت مد
ایتالیا دید، اما طراحی ساده و هوشیارانه طراحان این شهر که الهام گرفته
از طبیعت زیبای ایتالیا بود، تفاوتهای شایانی بین مد در این دو شهر
اروپایی ایجاد کرد. با شروع قرن بیستم و ظهور طراحان جدید در این شهر، مد و
فشن رونق تازهای گرفت و توانست میلان را به عنوان یکی از پایتختهای مد
در دنیا مطرح سازد.
این پیشرفت را به سادگی میتوان در افزایش اهمیت مد میلان در صنعت جهانی
مد و فشن دید. میلان در دهههای پایانی قرن بیستم به ویژه دهههای ۱۹۷۰ و
۱۹۸۰ به خوبی مشاهده کرد. رشدی که در دو دهه بعدی و تا شروع سال ۲۰۰۰ نیز
ادامه پیدا کرد و این شهر را به عنوان یکی از چهار پایتخت مد جهان معرفی
کرد. این شهرت میلان البته به دلیل صنعت لباس آماده «Ready-to-wear» چند
برابر شده است. میلان تاثیر به سزایی در رشد این شاخه از صنعت مد داشت.
شهر
میلان در این هفته، کلکسیون لباس های مردانه خود را در معرض نمایش قرار
داد. طراحان این مجموعه بیشتر تمرکز خود را بر مد خیابانی گذاشته اند تا
لباس های خیلی رسمی و مجلل که در اینجا نمونه هایی از آنها را برایتان
آورده ایم.